Suplementacja witaminy D z wapniem

Twój organizm potrzebuje witaminy D do wchłaniania wapnia. Wapń sprawia, że Twoje kości i mięśnie – w tym serce – są zdrowe i mocne. Ludzie, którzy nie spożywają regularnie wystarczającej ilości wapnia i witaminy D w swojej diecie, mają zwiększone szanse na posiadanie znacznie obniżonej gęstości kości, prowadząc do ich łamliwości. Prowadzi to do choroby zwanej osteoporozą. Cienkie i kruche kości łatwo się łamią i mogą prowadzić do poważnych urazów. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczać wystarczającą ilość wapnia i witaminy D zarówno w dzieciństwie i w wieku dorosłym. Pomaga to utrzymać mocne kości w miarę starzenia się i chroni przed ewentualnymi złamaniami. Skoro więc wiemy, jak ważne są obie te substancje, jak zapewnić ich właściwe spożycie?

Dlaczego Twój organizm potrzebuje wapnia?

Wapń jest potrzebny, aby nasze serce, mięśnie i nerwy funkcjonowały prawidłowo. Warunkuje również prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi. Niewystarczająca ilość wapnia w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju osteoporozy. Wiele opublikowanych badań wykazuje, że niskie spożycie wapnia przez całe życie wiąże się z niską masą kostną, gęstością kostną i wysokim wskaźnikiem złamań. Krajowe badania dotyczące odżywiania wykazały, że u większości populacji naszego kraju występuje niedobór wapnia, która jest im potrzebna do wzrostu i utrzymania zdrowych kości. Był to między innymi jeden z głównych powodów organizacji akcji zdrowotnych, zachęcających do spożywania większej ilości nabiału (takich jak „Pij mleko, będziesz wielki!”)

Dlaczego Twój organizm potrzebuje witaminy D?

Organizm potrzebuje witaminy D do wchłaniania wapnia. Bez wystarczającej ilości witaminy D, organizm nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości aktywnej jej aktywnej formy – kalcytriolu. To z kolei prowadzi do niewystarczającego wchłaniania wapnia z diety. W takiej sytuacji organizm musi pobierać wapń ze swoich zapasów w szkielecie, co osłabia istniejące kości i uniemożliwia tworzenie się i rozwój tkanki kostnej.

Witaminę D można uzyskać na trzy sposoby: przez skórę z promieni słonecznych, z diety oraz z suplementów diety. Eksperci zalecają dzienne spożycie 600 IU (1 IU Witaminy D to około 0.025 mikrogramów) witaminy D do 70 roku życia. Mężczyźni i kobiety powyżej 70 roku życia powinni zwiększyć jej spożycie do 800 IU dziennie, w czym może pomóc prawidłowa suplementacja lub zwiększenie spożycia pokarmów bogatych w witaminę D, takich jak żółtka jaj, ryby słonowodne, wątroba i mleko wzbogacone. Jednak czasami lekarze przepisują wyższe dawki dla osób, które mają bardzo wyraźny niedobór witaminy D.

Synergia witaminy D i wapnia

Wapń jest kluczowy dla prawidłowego zdrowia kości i pomaga zapobiegać osteoporozie. Ten składnik odżywczy jest przede wszystkim budulcem kości i pomaga utrzymać ich wytrzymałość przez całe życie. Jednak wapń może osiągnąć swój pełny potencjał budowania kości tylko wtedy, gdy Twój organizm ma wystarczającą ilość witaminy D.

Wapń i witamina D współpracują ze sobą, aby chronić Twoje kości – wapń pomaga budować i utrzymywać kości, a witamina D pomaga Twojemu organizmowi skutecznie wchłaniać wapń. Dlatego nawet jeśli przyjmujesz wystarczającą ilość wapnia, może on zostać nieoptymalnie wykorzystany, jeśli masz niedobór witaminy D.

Badania wykazują, że możliwe jest utrzymanie zdrowia kości przy niedoborach witaminy D. Wymaga to jednak bardzo wysokiego spożycia wapnia, gdyż w takiej sytuacji tylko bierna dyfuzja wapnia w jelitach może dostarczyć organizmowi wapń do mineralizacji kości. Odpowiednie stężenie witaminy D w ustroju sprawia, że przyjmowane porcje wapnia, mogą być efektywniej wykorzystywane przez organizm.

Niskie spożycie wapnia powoduje przyśpieszenie wytwarzania metabolitów witaminy D, ze względu na wyższą produkcję kalcytriolu i wyższy rozpad metabolitów witaminy D. Niskie spożycie wapnia powoduje lub pogłębia niedobór witaminy D, podczas gdy wysokie spożycie wapnia pozwala organizmowi utrzymać większą wolną pulę witaminy D. Metaanalizy dotyczące witaminy D w profilaktyce złamań sugerują, że połączenie witaminy D i wapnia jest bardziej skuteczne w zapobieganiu uszkodzeń tkanki kostnej niż sama witamina D.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D i wapń

Oto ile przeciętnie wapnia i witaminy D potrzebujesz każdego dnia:

Wapń

  • Dzieci w wieku 1-3 lat: 700 miligramów (mg)
  • Dzieci w wieku 4-8 lat: 1,000 mg
  • Dzieci 9-18 lat: 1,300 mg
  • Dorośli 19-50 lat: 1,000 mg
  • Kobiety od 51 do 70 lat: 1,200 mg
  • Mężczyźni od 51 do 70 lat: 1,000 mg
  • Kobiety i mężczyźni w wieku 71 lat i powyżej: 1,200 mg

Witamina D

  • Wiek 1-70: 600 IU
  • Wiek 71 lat i starsi: 800 J.M.

Twój lekarz może zalecić wyższe poziomy wapnia i witaminy D, zwłaszcza jeśli nie otrzymujesz ich wystarczająco dużo lub jesteś zagrożony osteoporozą.

Jak zwiększyć spożycie witaminy D i wapnia?

Wapń znajduje się w pokarmach takich jak mleko, ser i jogurt. Warzywa takie jak brokuły, jarmuż i kapusta pekińska zawierają wapń.

Witamina D znajduje się w pokarmach takich jak łosoś, tuńczyk i makrela. Są to jedne z najlepszych pokarmów, gdy próbujesz uzyskać więcej witaminy D. Inne potrawy, które mają witaminę D, ale w małych ilościach, to ser, żółtka jaj i wątroba wołowa.

Niektórzy ludzie, którzy nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości wapnia i witaminy D mogą potrzebować suplementów. Suplementy wapnia zawierają w sobie przede wszystkim wapń w postaci soli kwasu cytrynowego (cytrynian wapnia) lub kwasu węglowego (węglan wapnia), gdzie cytrynian wykazuje większą bioprzyswajalność. W przypadku suplementacji wapnia lepiej nie przyjmować więcej niż 500 miligramów (mg) suplementu wapnia na raz, w celu uniknięcia skutków ubocznych na tle układu trawiennego.

Suplementy witaminy D są dostępne w postaci ergokalcyferolu (D2) i cholekalcyferolu (D3), z czego suplementy z Witaminą D3 są częściej sugerowane, przez większą efektywność suplementacji.

Zalecane suplementy witaminy D

Obecnie bardzo ciężko jest wybrać najlepszy dla nas suplement z witaminą D. Wysyp reklam, marketingu oraz szeroki przekrój cen preparatów z witaminą D na pewni nie ułatwiają nam tego zadania. Warto zatem wybrać produkty już sprawdzone na rynku, polecane przez konsumentów i ekspertów. Jakie zatem są rekomendowane suplementy z witaminą D?

Apollo’s Hegemony Vitamin D

Firma Apollo’s Hegemony to pionier na rynku suplementów diety. Wyróżnia się przede wszystkim regularnymi badaniami swoich produktów które udowadniają jakość ich produktów.

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 to suplement dostarczający witaminy D w najefektywniejszej formie choleokalcyferolu – witaminy D3. Wyróżnia się aż 3 wariantami stężeń substancji aktywnej (2000IU na kapsułkę, 5000IU na kapsułkę oraz 10000IU na kapsułkę), oraz tym, że został przebadany przez niezależne laboratorium, które potwierdziło zawartość substancji aktywnej w produkcie, oraz brak zanieczyszczeń metalami ciężkimi.

Rekomendowany suplement witaminy D – Apollo’s Hegemony Vitamin D3

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2Mk7

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2Mk7 to produkt dla osób które potrzebują maksymalnej efektywności suplementacji witaminą D. To właśnie jej połączenie z witaminą K, w najlepszej formie K2Mk7 zapewnia optymalną bioprzyswajalność. Podobnie jak w przypadku produktu Vitamin D, tak samo i Vitamin D3 & K2Mk7 został przebadany przez niezależne laboratorium które potwierdziło jego jakość.

Apollo’s Hegemony Vitamin D3 & K2Mk7 – rekomendowany suplement łączący w sobie witaminę D3 oraz K2

Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil

Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil to za to produkt łączący zarówno witaminę D3, K2 jak i olej z ryb, który jest źródłem kwasów Omega 3, w tym najważniejszych EPA i DHA. Jako że witamina D i witamina K to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, dodatek oleju z ryb wydaje się świetnym dodatkiem, maksymalizującym działanie obu witamin, oraz zwiększającym ich przyswajalność. Warto zaznaczyć również, że jakość i tego produktu została potwierdzone przez badania niezależnych laboratoriów.

Apollo’s Hegemony Diamond Fish Oil – połączenie kwasów Omega 3 z witaminą D3 oraz K2

Zalecane suplementy wapnia

Podobnie jak w przypadku suplementów z witaminą D, tak samo ciężko jest dostać efektywny suplement z wapniem, w którym zawarta jest jego efektywna dawka, w najlepiej bioprzyswajalnej formie (najlepiej cytrynianu). Jeszcze ciężej jest otrzymać go dostać w ekonomicznej i przystępnej cenie. Jaki zatem suplement z wapniem możemy zarekomendować?

MZ Store Calcium

MZ Store Calcium to jeden z najnowszych produktów własnych sklepu Muscle Zone. Nazwa produktu praktycznie wskazuje na wszystko co produkt ma dostarczać – ma być to prosty, ekonomiczny suplement do efektywnego uzupełniania diety w wapń. Zawiera on wapno w efektywnej formie soli kwasu cytrynowego, a cena wskazuje na to że nie płacimy za niepotrzebny marketing i kolorowe opakowania, a jedynie za samą substancję aktywną w produkcie.

Rekomendowany suplement wapna – MZ Store Calcium

Podsumowanie

Wapń i witamina D mogą wchodzić w interakcje z innymi lekami. Objawia się to tym, że lek który przyjmujesz zmienia swój sposób działania, pod wpływem wapnia lub magnezu. Niektóre interakcje leków mogą być niepożądane, lub wręcz niebezpieczne.

Dlatego, przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów wapnia i/lub witaminy D, należy powiedzieć lekarzowi o wszystkich lekach, które przyjmujesz, również tych, które wydawane są bez recepty. Powiedz również lekarzowi o wszystkich swoich aktualnych problemach zdrowotnych, aby zapewnić bezpieczeństwo suplementacji, eliminując wszelkie niepożądane interakcje wapnia lub witaminy D.